· 

Hoe genereer je online leads?

Hoe genereer je online leads?

Je hebt een website, er komen bezoekers…. Maar slechts af en toe meldt zich een lead. Hoe zou het zijn als leads zich vaker ‘automatisch’ zouden aandienen via je zakelijke website? Daarover gaat dit artikel, over hoe je online leads kunt genereren. 

 

- Hoe genereer jij je leads? 

- Koude acquisitie?

- Netwerken / ontbijtsessies?

- Direct mail-acties?

- Via evenementen, zoals beurzen?

- Of gewoon via internet?

 

Online leads genereren tegen lage kosten

Alle manieren om kwalitatieve leads te genereren, kunnen goed werken! Mijn ervaring is dat online leads genereren voor mkb vaak erg kostenefficiënt is en de inspanningen voor medewerkers in jouw bedrijf beduidend minder zijn. En je meeste prospects zoeken vrijwel allemaal online naar een oplossing voor hun dilemma. 

Transformeer je website naar een leadmachine!

Ben jij toe aan een methode om met minder budget / inspanningen meer leads te genereren voor jouw bedrijf? Dan is dit artikel zeker voor jou bestemd. Dit artikel heb ik geschreven voor mkb-bedrijven die willen weten hoe ze eenvoudig online leads kunnen genereren. 

Maak van je website een online leadmachine in 5 stappen!

1. Online leads genereren start met een online marketingstrategie

Succesvol online leads genereren (via de eigen website) start met het formuleren van de ultieme online marketingstrategie. De fout die vaak gemaakt wordt, is dat deze stap wordt overgeslagen en dat de strategie van het bedrijf ook één op één geldt voor de internetstrategie. Maar zo werkt het meestal niet.

 

Online gelden afwijkende spelregels. Omdat internet zeer transparant is, is het zeer belangrijk om een juiste online focus te kiezen. Kiezen wat iedereen aanbiedt in een vol online marketinglandschap gaat niet werken. De uitkomst van een succesvolle online marketingstrategie zal elementen moeten bevatten als:

 

- Luwte

- Niche

- Concurrentie

- Onderscheidend vermogen

- Goed zoekvolume

- Specialistisch karakter

 

2. Kies kanalen voor de beste online leads

Online bestaan vele kanalen voor het genereren van kwalitatieve bezoekers. Het is zeer de moeite waard om tijd te investeren in het vinden van de meest passende kanalen voor jullie website / bedrijf. Hier een aantal opties:

 

- Google Ads adverteren, diverse vormen

- Organische vindbaarheid (gevonden worden via zoekmachines / niet betaald / redactioneel)

- Online persberichten versturen

- Affiliate marketing

- Via social media: LinkedIn, Facebook en Twitter

 

Kies voor het kanaal met de hoogste slagingskans! Google Analytics kan hier zeer behulpzaam bij zijn.

 

SEO / Organische vindbaarheid voor online leads

Uit mijn ruim 14 jaar ervaring blijkt dat organische vindbaarheid (dus via Google / zoekmachines zonder te betalen per klik) vaak de meest kwalitatieve basis is. Alle andere kanalen kunnen uitstekend dienen ter aanvulling, maar in de praktijk is zichtbaar dat de meeste aanvragen voor mkb-bedrijven komen via het organische kanaal (SEO).

3.      Inrichten website voor organische vindbaarheid

In dit artikel ga ik uit van online leads genereren via de eigen website met organische vindbaarheid als basis. Alle andere kanalen kunnen er prima bij, maar ik leg nu de focus op het kanaal waarvan wij zien dat dit vaak als beste (basis) werkt.

Leads genereren via slimme trefwoordclusters

Goed gevonden worden in de zoekmachines (vooral Google) betekent een vertaalslag maken naar jullie aanbod (eventueel al aangescherpt tijdens het opstellen van de internetmarketingstrategie). Belangrijk hierbij is dat er vooral gekeken wordt naar de volgende aspecten:

 

- De kwalitatieve klik met jullie business

- De haalbaarheid om ook echt hoog in Google te kunnen komen

- De concurrentie

- Het zoekvolume

- Landingspagina’s

 

Zodra het helder is wat de beste trefwoorden voor jullie bedrijf zijn (rekening houdende met de net genoemde aspecten), dienen er per trefwoordcluster landingspagina’s te worden gemaakt. Een landingspagina is een pagina voor Google en voor jullie toekomstige leads.

 

Deze pagina mag helemaal voldoen aan Google van vandaag en is tegelijkertijd zo gemaakt dat jullie toekomstige leads hier zacht op landen, opgewarmd worden, verder gaan kijken in jullie website met als doel: een aanvraag, het realiseren van een Google Analytics doel.

 

4.       Leads genereren door conversie verhogen

Conversie betekent een actie (een aanvraag, een ingevuld online formulier, een belletje etc.). Iedere bezoeker die zo’n actie onderneemt, is een conversie. Dus alles in de website moet de functie hebben om van bezoekers leads / klanten te maken. De bezoeker snapt waar het over gaat, wordt geïnteresseerd om verder te lezen om uiteindelijk te converteren. Zeer belangrijk bij online leads genereren. Ingrediënten die hiervoor zorgen: 

 

- Spreek de doelgroep aan

- Maak duidelijk wat de USP’s zijn

- Doseer de online content

- Zorg voor topdesign

- Zorg voor aantrekkelijke navigatie-items

- Maak duidelijk wat de propositie is

- Bied ‘over de streep-trekkers’ aan

- Zorg voor de perfecte mimiek

- Hanteer mooie CTA’s (call to actions)

- Bouw aan overtuigingskracht

- Vertel de bezoeker wat hij moet doen

- Richt je op kwalitatieve bezoekers

 

Dit zijn slechts een aantal aspecten die ervoor moeten zorgen dat jullie website zich gaat manifesteren als een top online leadgenerator.

 

5.       Optimaliseren van het leadgeneratie proces

Zodra de (vernieuwde) nieuwe website online staat en de bezoekersstromen zich aanmelden, is het van groot belang om dit proces van leads genereren te optimaliseren. Sommige landingspagina’s werken prima, andere helemaal niet. Sommige producten / diensten worden heel veel aangevraagd, andere niet. Via diverse SEO- / statistiekensoftware ontstaat een zeer goed beeld van de huidige situatie.

Online kengetallen voor optimalisatie

In zo’n optimalisatie kijk ik bij onze opdrachtgevers altijd naar commerciële gezondheidskengetallen:

 

- Bounce rate (hoeveel bezoekers maken maar één pagina?)

- Gemiddelde sessieduur (hoe langer, des te hoger de kans op een conversie?)

- Kengetallen per bestemmingspad (welke pagina’s scoren goed / welke niet?)

- Gemiddeld conversiepercentage (hoeveel aanvragen per 1.000 bezoekers?)

- Welke posities worden behaald in Google?

- Locatie: waar komen de leads vandaan? Landen / provincies?

 

Volg deze 5 stappen en het online leads genereren gaat echt beginnen. Heb je hulp nodig?, kijk dan op de website van marcobouman.com. Marco Bouman is online groeiconsultant en schrijver van dit artikel.

 

Succes.

www.weetjedat.nl Blog Feed

Lente 2024: dit zijn de kledingtrends  (ma, 08 apr 2024)
>> meer lezen

De reis van fruit: van boomgaard tot supermarkt (Mon, 18 Mar 2024)
>> meer lezen

Reactie schrijven

Commentaren: 0