Tot een aantal jaar geleden was speciaal bier iets voor oudere mannen. Dat is inmiddels verleden tijd. Tegenwoordig is het echt een hype. Iedereen drinkt het. Jong en oud. Thuis of op het terras. In de kroeg en tijdens het diner. Is deze drank een hype die weer snel overwaait of een blijvertje?

Merken
Er zijn steeds meer brouwerijen die speciaal bieren aanbieden. De nieuwe (micro)brouwerijen schieten als paddenstoelen uit de grond. Er zijn zelfs thuisbrouwpakketjes in omloop. Een select aantal kleine brouwerijen weet de stap te maken naar een professionele aanpak.
Soorten
Vroeger had je weinig keus, zoals dubbel en triple. Nu de concurrentie flink is toegenomen, valt het op dat er steeds meer nieuwe smaken op de markt komen. Quadruppel, herfstbock, dubbelbock, barley wine, whiskey infused, barrel aged, vrouwenbier, bloesembier en ga zo maar door. De termen en smaken vliegen je om de oren. Met variërend succes.
Schappen
Het aantal aanbieders van speciaal bieren stijgt enorm. Speciaalzaken, supermarkten, webshops, brouwerijen met een winkel, horecagroothandels, proeflokalen… De schapruimte van speciaal bier neemt enorm toe. Daaraan kun je zien dat er een enorme en continue vraag is.
Beoordelen
Welke bieren heb je allemaal gedronken en wat vond je ervan? Er waren al wijn- en whisky-apps en tegenwoordig ook steeds meer bier-apps. Hier kun je bijhouden welke bieren je hebt gedronken en wat je ervan vond. De bekendste, internationale app is Untappd.
Landen
Ook het aantal landen, waarin speciaal bieren worden geproduceerd is enorm gegroeid. Van oudsher is België het speciaal bier land met merken als Grimbergen, Leffe en La Chouffe. In recordtempo hebben landen als Nederland en de VS een flink aanbod gerealiseerd. Ook andere landen als Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Scandinavië.
Hype of blijvertje? Het lijkt erop dat het een vaste waarde is geworden, maar dan vooral in de landen die zelf actief zijn met brouwen. Daarbuiten moeten de bierdrinkers nog even wennen aan deze nieuwe smaken en het aanbod op de kaart in de kroeg en in het restaurant.
www.weetjedat.nl Blog Feed
Hoe voorkom je vocht en schimmel in de kruipruimte? (ma, 30 jun 2025)Vocht- en schimmelproblemen in huis zijn niet alleen vervelend, maar kunnen ook schadelijk zijn voor de gezondheid én de structuur van je woning. Je wilt toch zorgeloos wonen? Eén van de plekken waar deze problemen vaak ontstaan is de kruipruimte. Omdat deze ruimte meestal slecht geventileerd is, koel blijft en in direct contact staat met de bodem, is het een ideale broedplaats voor vocht en schimmel. Gelukkig zijn er effectieve manieren om deze problemen te voorkomen én te verhelpen. In dit artikel geven we uitgebreid advies over hoe je vocht en schimmel in de kruipruimte kunt bestrijden én voorkomen. Waarom is vocht in de kruipruimte een probleem? Een vochtige kruipruimte kan op den duur grote gevolgen hebben voor je woning. Vocht tast houten balken aan, vermindert de isolatiewaarde van de vloer en kan zelfs leiden tot betonrot. Bovendien vormt het een ideale voedingsbodem voor schimmelgroei. Deze schimmels kunnen via de vloer of ventilatieopeningen de leefruimte binnendringen, wat gezondheidsklachten als astma, allergieën en luchtwegproblemen kan veroorzaken. Het tijdig opsporen én oplossen van vochtproblemen is dus essentieel.

>> meer lezen
Waarom kamperen weer helemaal hip is (Wed, 11 Jun 2025)
Kamperen is terug van nooit echt weggeweest. Toch is er iets veranderd: het stoffige imago van verregende tentjes en slechte koffie heeft plaatsgemaakt voor sfeervolle kampeerbusjes, luxe daktenten en volledig ingerichte campers. Steeds meer mensen herontdekken de charme van buiten leven, vrijheid en eenvoud. Waarom is kamperen ineens weer zo populair? En wat maakt het tegenwoordig zo aantrekkelijk voor een brede doelgroep? De herwaardering van eenvoud en rust Na jaren waarin verre vliegreizen en overvolle resorts de norm waren, groeit de behoefte aan onthaasten. Mensen zoeken manieren om te ontspannen zonder drukke agenda’s of hordes toeristen. Kamperen biedt precies dat: rust, ruimte en natuur. Een plek waar je even offline kunt zijn, zonder constant geprikkeld te worden door meldingen, schermen en verplichtingen. Deze hernieuwde waardering voor eenvoud gaat vaak gepaard met een bewustere levensstijl. Kampeerders kiezen vaker voor duurzame producten, koken zelf op een gaspitje en laten luxe achter zich zonder dat dit als een opoffering voelt. Juist dát maakt het aantrekkelijk.

>> meer lezen
Reactie schrijven