· 

Het verschil tussen B2B en B2C marketing

B2B en B2C marketing zijn twee termen die je al snel tegenkomt als je leest over online marketing. Beide termen lijken misschien op elkaar, maar vragen om een andere aanpak, met andere doelen en andere middelen. Of je hier nu zelf mee aan de slag gaat of hier een marketing bureau voor wilt inschakelen, het is goed om te weten wat het grootste verschil tussen beide vormen precies is. 

 

verschil B2B en B2C marketing

Een goede deal versus een sterke relatie

B2B marketing staat voor business-to-business marketing, wat gaat tussen twee bedrijven onderling. B2C marketing richt zich op de marketing tussen een bedrijf en de klant. Dat zorgt voor veel verschillen. B2C marketing richt zich namelijk veel meer op het scoren van een ‘goede deal’ met een klant, terwijl B2B juist gericht is op het creëren en onderhouden van een sterke band met elkaar.

 

Bij B2B draait het niet om het scoren van een goede deal: bedrijven werken graag langdurig samen met een fijne leverancier. Omdat het hier draait op herhaalaankopen, gelden andere factoren in de zoektocht. Een scherpe prijs is belangrijk, maar het gaat meer om de totale waarde die de samenwerking opbrengt. Het is voor B2B vervelender telkens op zoek te moeten naar de goedkoopste deal dan langdurig samen te werken met een vertrouwde partner. Dat betekent ook dat de B2B marketing zich specifieker moet richten op het belang van een goede relatie met een klant dan op het zijn van de beste of goedkoopste. Geef bijvoorbeeld informatie over belangrijke zaken zoals levertijden, voordelen of klantervaringen van andere partners.

Uiteindelijke klant versus tussenpersoon

Daar waar consumenten altijd de uiteindelijke klant van een bedrijf zijn bij B2C marketing, hoeft dat bij B2B niet het geval te zijn. Bedrijf A kan iets van Bedrijf B kopen, maar het product vervolgens zelf ook weer doorverkopen. Doordat een bedrijf niet altijd de uiteindelijke klant is, is B2B heel belangrijk om goed met elkaar te blijven samenwerken. Neem een voorbeeld aan display advertising in de supermarkt: hier werkt een merk (de supermarkt) samen met een ander merk om de aankopen van de uiteindelijke klant naar een voordelig resultaat voor beide partijen te sturen.

 

Klinkt het allemaal nog wat vaag? BlueDragon.nl helpt je graag verder met al je vragen over B2B en B2C marketing en kijkt samen met jou naar de beste oplossing voor jouw bedrijf!

Reactie schrijven

Commentaren: 0